Electrolux: Över 100 år av marknadsföring

Det svenska företaget Electrolux grundades 1919 och har sedan dess blivit ett känt namn för sitt breda utbud av hushållsapparater. I dag är Electrolux en av världens största tillverkare av hushållsapparater, men det har inte alltid varit så. Electrolux började som en liten dammsugartillverkare i Sverige, grundad av Axel Wenner-Gren. Wenner-Gren hade utvecklat en ny typ av motor för sina dammsugare som gjorde dem effektivare än någonsin tidigare. Denna innovation gjorde snabbt Electrolux till en av de främsta tillverkarna i Europa och banade väg för ytterligare framgångar. 

Under 1920- och 1930-talen gjorde Wenner-Gren flera åtgärder för att utöka Electrolux räckvidd utomlands. Han öppnade fabriker i andra länder och förvärvade flera företag som tillverkade liknande produkter, till exempel kylskåp och tvättmaskiner. Detta bidrog till att öka Electrolux närvaro runt om i världen och gjorde det möjligt för företaget att bli världsledande inom hushållsapparater 1949. 

I början förlitade sig Electrolux i hög grad på traditionella medier för att få ut sitt budskap. Tryckta annonser i tidningar och tidskrifter var normen under många år. Dessa annonser var ofta minnesvärda och innehöll catchiga taglines som "Electrolux - Cleaning is our business" och "Electrolux - Cleaning made easier" Tv-reklam började dyka upp på 1950-talet och användes för att betona kraften och bekvämligheten hos Electrolux produkter. I en reklamfilm hörde man till exempel en berättare säga "Electrolux rengör dina mattor snabbare än du kan dammsuga dem själv!".

Annonsen i bilden med orden "Nothing Sucks Like Electrolux" användes för att sälja dammsugare i Storbritannien på 1960-talet. Många tror än i dag att den skapades på grund av dålig språkförståelse, men enligt en artikel i SvD Näringsliv var det tvärtom en engelsman med känsla för publicitet som stod bakom kampanjen. Reklambyrån hette Cogent Elliot.

I takt med att tekniken utvecklades, utvecklades även Electrolux marknadsföringsinsatser. Under de senaste åren har företaget lagt större vikt vid digitala mediestrategier, t.ex. kampanjer i sociala medier och marknadsföring med influencers. Sociala medieplattformar som Instagram har gjort det möjligt för dem att nå en bredare publik med mer riktade budskap. De har också arbetat med influencers för att marknadsföra sina produkter genom att samarbeta med populära bloggare som visar hur lätt det är att använda deras apparater eller delar med sig av tips om hur man underhåller dem ordentligt. 

”annonsen för 60 år sedan kan mycket väl ha var en av faktorerna till framgång: All Publicity is Good Publicity”

Electrolux har fortsatt att förnya sig med nya produkter och tekniker genom åren. År 2006 förvärvade de en annan stor tillverkare av vitvaror, Eureka, vilket gjorde att de kunde utöka sitt produktsortiment ytterligare. I dag är Electrolux fortfarande en av de ledande tillverkarna av hushållsapparater med produkter som sträcker sig från dammsugare till luftkonditioneringar och mycket mer.  Från en blygsam början som en liten tillverkare av dammsugare i Sverige till ett internationellt kraftpaket som tillverkar en rad olika hushållsapparater - deras engagemang för innovation fortsätter än idag då de strävar efter att ge sina kunder de bästa kvalitetsprodukterna på marknaden. 

Electrolux har anpassat sin marknadsföringsstrategi i över 100 år för att förbli konkurrenskraftig på dagens marknad. Med denna heltäckande strategi har de kunnat ligga före sina konkurrenter samtidigt som de har kunnat fortsätta att utveckla sitt varumärke över hela världen. Den spännande annonsen för 60 år sedan kan mycket väl ha var en av faktorerna till framgång: All Publicity is Good Publicity.

TEXT
Reception™ företagsrådgivning
info@receptionadvisory.se


Reception™ bloggar om allt från marknadsföring, företagande och entreprenörskap till finans, bygg- & fastighetsmarknaden. Vi erbjuder företagsrådgivning och tjänster inom digitalisering. Vi föremedlar även redovisningstjänster och verktyg för automation. Besök oss på www.receptionadvisory.se.