AI-tekniken som vi älskar utvecklas i rasande fart

När man talar om artificiell intelligens (AI) gör man en generalisering. AI är ett samlingsnamn för många olika företeelser och handlar i grunden om en enhet som kan lära sig eller som fungerar med automatik. I takt med att digitaliseringen och tekniken utvecklas blir skärningspunkterna mellan AI och marknadsföring allt mer tillgängliga. Allt fler företag inom olika sektorer utforskar möjligheter att utnyttja AI i sin marknadsföringsverksamhet i syfte att öka konsumenternas engagemang, maximera avkastningen på investeringar, effektivisera processer och spara tid. 

AI revolutionerar traditionella marknadsföringsstrategier genom att företag kan rikta sig exakt till målgrupper snabbare än någonsin tidigare; fördjupa sig i de olika datautvinningstekniker som används för att få konsumentinsikter som kan informera kampanjer; utforska de utmaningar som är förknippade med att använda AI för automatiserat beslutsfattande och identifiera potentiella riskområden; och tillhandahålla bästa praxis kring planering av framgångsrika AI-initiativ. I detta framväxande landskap av AI-driven marknadsföringsautomatisering omvandlar banbrytande algoritmer vår förståelse av kundernas beteende - en kraftfull resurs som alla marknadsförare måste vara väl medvetna om.

företag kan rikta sig exakt till målgrupper snabbare än någonsin tidigare

I takt med att tekniken fortsätter att utvecklas (i rasande fart) lär vi oss mer och mer om möjligheterna med automatiseringssystem. AI:s förmåga att utföra komplexa kognitiva uppgifter ställer oss vid ett intressant vägskäl där etiskt beslutsfattande måste stå i centrum. Det som en gång var ett rent teoretiskt koncept blir nu snabbt en del av vår vardag - med enorma potentiella konsekvenser. Med detta i åtanke är det viktigt för forskare att gå längre än att bara erkänna detta fenomen och gräva djupt i förståelsen av den inverkan som AI kan ha på samhällets uppfattningar om moral, rättvisa, jämlikhet och etik.

Vi förespråkar ett ansvarigt användande av AI - samtidigt som vi vill se en fri och öppen utveckling. Går det? Vi tror på det och vi tror att AI kommer ta oss till höjder vi aldrig hade kunnat ana.

Några exempel på bra AI-verktyg: Synthesia Avatars | Jasper Copywriter | MarketingBlocks All-in-One AI


TEXT
Reception™ företagsrådgivning
info@receptionadvisory.se


Reception™ bloggar om allt från marknadsföring, företagande och entreprenörskap till finans, bygg- & fastighetsmarknaden. Vi erbjuder företagsrådgivning och tjänster inom digitalisering. Vi föremedlar även redovisningstjänster och verktyg för automation. Besök oss på www.receptionadvisory.se.